Algonquin Park

Algonquin Park är en av Kanadas största nationalparker och uppgår till en tredjedel av Belgiens storlek och har över 3000 björnar och säkert ännu fler älgar. I lördags åkte jag med ISX (researrangör) för en heldag i parken. Det började med att jag gick upp vid 05, gjorde i ordning mig och mötte upp två kompisar som också skulle med klockan 06. Vi tog bussen till mötesplatsen och var 40 min tidiga så vi satte oss på ett Tim Hortons och beställde lite frukost. Jag provade på deras varma choklad som var väldigt god. Tids nog var det dags att åka iväg. Vi åkte buss i cirka två timmar innan vi kom fram till Huntsville som var en fin liten idyllisk stad där vi vandrade runt på uppptäcksfärd i någon timme innan det var dags att åka vidare.

Vid 11 var vi framme i nationalparken och då var det dags för lektion i kanotpaddling. Vi fick lära oss en hel del om hur man paddlade och sedan paddla runt en timme i sjön vilket var roligt bortsett från den ständiga oron över att kanoten ska tippa över. Särskilt jobbigt var det när man krockade med andra orutinerade kanotförare. Efter det var det dags för lunch och nationalparkens cafeteria var tyvärr inget att hänga i granen. Tråkig och dyr mat ( iallafall om man ser till vad man fick för pengarna och vad saker borde kosta här) jag åt en minst sagt medioker hamburgare som var på skolmatsalsnivå. Utsikten från cafeterian var dock väldigt fin och museet som fanns bredvid var också intressant. Vi fick höra en hel del historier om nationalparken och saker som hade hänt där. Vi fick även se målningar som illustrerade nationalparken och höra om the group of seven vilket tydligen är en viktig del av Kanadas historia. Vi fick även veta att en i denna grupp (Tom Thomson) hade paddlat kanot på samma ställe där vi paddlat, försvunnit och hittats död ett par dagar senare.

Sedan var det dags för två stycken hikes som båda var ganska jobbiga med mycket terräng men utsikten på toppen gjorde det värt jobbet. Bortsett från den stora utsikten på sina ställen var det ungefär som att gå i skogen utanför Stockholm. Naturen är verkligen precis densamma här som i Stockholm bortsett från att allt var lite större. Dessutom var utsikten svårslagen. Efter dessa hikes var det dags att börja åka tillbaka. Vi pausade på ett ställe som hette Webers och hade grymma burgare. Vi var tillbaka på campus vid 10 på kvällen och jag slocknade i princip direkt. Innan dess hann jag dock prova en ansiktsmask som jag fått av min koreanska kompis. Bortsett från att den var brightening (dvs skulle göra min hud ljusare) var den rätt bra, och välbehövlig efter världens längsta lördag.

Här kommer lite ( runt 50) bilder
Dags att åka
Sjön i Huntsville. Vi hade riktig tur med vädret.

Main Street i Huntsville

City Hall

Här hade löven börjat skifta i färg, vilket de inte börjat göra i Toronto än.
Vi lyssnade givetvis på Moose FM i Huntsville
Dags för kanotpaddling!

Sydkorea, Sverige och Tyskland i en kanot

Kanotselfie. Jag tog på mig rollen att sitta längst fram.

Jag är inte så konstintresserad men dessa var fina. På museet.

Utsikten från cafeterian
I skogen

Drömutsikt
Har seriöst hundra bilder på träd i mobilen.

Längs vägen. Det kommer vara så himla fint här när hösten sätter igång på riktigt.

Lite mer utsikt
Varning för älg

Kanotsjön
Webers grill var uppdelad i tre byggnader, varav två var tågvagnar.
Min beställning
I kassan.
Cheeseburgare, pommes och chokladmilkshake. Nyttigt och bra.

Huset där man beställde maten.
De andra två byggnaderna.

Solnedgång. Man fattar verkligen hur stort det här landet är när man får veta hur långt det är mellan alla ställen. Jag hade tänkt att den här parken var en timme bort så jag fick en smärre chock när det tog tre timmar. Det var dock oerhört fint där och en härlig naturupplevelse. Jag har kompisar som har campat i parken, men jag är inte tillräckligt mycket naturmänniska för det. För mig innebär tält att ligga sömnlös och oroa sig för eventuella småkryp och särskilt spindlar. Jag är traumatiserad från högstadiet när jag hittade spindlar i tältet när vi var på hike.