Recension, Lady Gaga- Fame Eau De Perfum

 

 

Bild hämtad från Kicks hemsida

Den här parfymen köpte jag i Chicago sommaren 2012 och den har levt med mig sedan dess. Jag minns fortfarande hur populär den var där vid den tiden. Det var bilder på Gaga och parfymen överallt och det var verkligen ett must -have då. Nu har populariteten för den här parfymen falnat betydligt. Jag har inte sett den i en affär på evigheter och än mindre hört något om den. 

 Parfymen är svart och blir genomskinlig när man spritsar den i luften vilket i sig är en väldigt cool effekt. Parfymens tagline var the first ever black eau de perfum vilket kanske fortfarande stämmer då jag inte sett något liknande sedan 2012. Den kommer i en svart, snygg låda med guldig text och känns lyxig och rolig att använda under en lång tid. Jag är en sådan person som tröttnar på parfymer väldigt lätt. De första två veckorna uppskattar jag verkligen en ny parfym, men sedan känns de väldigt basic och mainstream och jag har fortfarande 45 ml att använda upp. Det är också därför jag alltid köper den minsta flaskan. I Lady Gagas doft hade jag flaskan som var på 30 ml och den höll i cirka 4 år. Jag har definitivt inte använt parfymen varje dag, men den har varit med mig ett bra tag och jag gillar den verkligen. Framför allt för att den är cool, men också för att den doftar gott. Jag tycker att den doftar lite vanilj, men enligt den oerhört trovärdiga källan Wikipedia ska den dofta Belladonna (en potatisväxt), rökelse, honung, saffran, aprikos och tigerorkidé. Tanken är att dessa tillsammans ska åstadkomma en blommig och fruktig doft vilket jag kan hålla med om. 

 Parfymen har sålts i över 30 miljoner exemplar och enligt Gaga själv var tanken att den skulle dofta som en expensive hooker, vilket jag gärna had vetat innan jag köpte den och burit den i fyra år. Oavsett så tycker jag att den doftar gott. Jag brukade använda den till vardags när jag inte kände för att använda någon av mina andra parfymer. Jag tog med mig denna till Kanada i syfte att göra slut på den här då det var ganska lite kvar när jag åkte, och jag har använt den nästan dagligen för att uppnå det målet. Generellt sätt skulle jag nog säga att man kan ha den på både dag och kvällstid, men om man är riktigt slätstruken kanske man inte ska ha den på dagtid. 

 Precis som alla andra parfymer försvinner doften efter några timmar. I det här fallet skulle jag säga att den är helt borta efter runt 8 timmar. Jag vet inte om det är bra eller dåligt för att vara parfym, jag vet bara att det inte finns någon parfym som håller precis hela dagen vilket jag hade föredragit. Vad gäller pris och tillgänglighet så är den svårare att få tag i än vad den var för 4 år sedan. Jag har kollat runt lite och här i Kanada kan man köpa den online för runt 20 dollar vilket i runda svängar är cirka 150 kr. Jag googlade lite och det ser ut som att Kicks i Sverige säljer den för 295 kr. När jag köpte den i USA gick den på runt 50 dollar vilket på den tiden var cirka 350 kr. Med dagens kurs är det betydligt mer. Generellt sett när det gäller parfymer brukar de inte vara billigare i Nordamerika än vad de är i Sverige när de är nya. När de är gamla och inte längre populära sänks dock priserna rejält i Nordamerika medan de inte sänks lika mycket i Sverige. Jag minns fortfarande med glädje när jag lyckades haffa Kim Kardashians parfym Glam i USA för 50 kr. 

 För att sammanfatta, det är en grym parfym som doftar gott, är lite småedgy och har en jämförelsevis låg prislapp i parfymvärlden. Har du inte haft den tidigare, leta upp den och se om den är något för dig, den är ett grymt köp om man är ute efter en parfym.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0