Onsdag den 9 november 2016

Inatt när jag råkade vakna till och kollade på mobilen trodde jag inte vad jag läste. Det stod nämligen 95 % chans att Trump vinner det amerikanska presidentvalet. När jag vaknade på riktigt imorse var segern ett faktum. Jag har hela tiden trott och hoppats att Hillary skulle ta hem detta, men det känns just typiskt USA att ställa till med en stor scen och sätta Trump i vita huset. Det är uppenbarligen ingen myt att amerikaner är dumma (iallafall många av dem) och det räcker tydligen med en catchy slogan som Make America Great Again för att få folks förtroende. Igår hade jag betydligt högre tankar om USA än vad jag har idag och i söndags när jag tittade på USA vid Niagarafallen hoppades jag verkligen att de skulle göra rätt val idag. 
 
 
Här i Kanada såg de flesta Hillary och Trump som pest och kolera. De flesta ville att Bernie Sanders skulle ta hem det men han har varit utagerad länge. I mitt Facebookflöde har jag sett serieteckningar på folk som sågar i gränsen mellan USA och Kanada, jag har läst att Kanadas immigrationswebbsida kraschade när det stod klart att Trump skulle vinna och jag har kanadensiska kompisar som skämtar om att de erbjuder giftermål och kanadensiskt medborgarskap mot budgivning. 
 
Även min mamma och min lillasyster som spenderade sin sista dag här i Toronto idag var chockade över resultatet. De mellanlandade i Chicago ikväll och sa att allt hittills var som vanligt i USA. Inte oväntat, men jag hade inte velat besöka USA idag. När det gäller livet i övrigt har jag gjort en hel del den senaste tiden som successivt kommer att dyka upp på bloggen. Nästa vecka är det dags för midterms igen vilket innebär färre roligheter för min del. Julen har kommit tilll Toronto trots temperaturer på minst 10 grader och sol varje dag, känns riktigt konstigt. Speciellt när man vet att det är snökaos hemma. Jag hade gärna åkt hem för en dag för att uppleva snön i Stockholm som ska vara uppe i över 30 cm vid det här laget, men det kommer inte ske. 
 
Nu ska jag se säsongsfinalen av Bachelorette Canada (det gäller att se lokal skräp-tv medan man är här) och så ska jag dricka en kopp Maple Tea. 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0